Bestwensvantzelfde + drie kusjes in de lucht – de horror

Het mag nog net, daarom bij deze nog op de valreep niet de beste wensen van uw scribent. Waarom niet? Omdat ik het beu ben. Niet het nieuwjaarswensen an sich, nee, het gaat mij om de volstrekt onpersoonlijke wijze waarop dit ritueel anno 2007 plaatsvindt.

Toegegeven, menigeen maakte zich deze week al snel hoofdschuddend uit de voeten tijdens de persoonlijke nieuwjaarstoespraak die ik aan ieder individu besteedde. Zo’n speech kan rustig een kwartier duren als men mij mijn gang laat gaan. Ik pak alle maanden van het vorige jaar en die van het komende jaar bij de kop, benoem voorspoed en tegenslagen die de betreffende persoon bij mijn weten meemaakte en spreek in passende bewoordingen de hoop uit dat het geluk het lijdend voorwerp gedurende alle maanden van het komende jaar zal toelachen en dat rampen en andere wederwaardigheden uitblijven, daarbij aantekenend dat tegenslag soms uiterst leerzaam is en dat alle ellende natuurlijk relatief is. Is de tegenpartij nog niet gevlogen, dan sluit ik af met een samenvatting van het besprokene en een innige omhelzing plus, indien gepast, drie zoenen.

Overdreven of niet, het getuigt hoe dan ook van meer respect dan de meest onpersoonlijke en helaas meest gehoorde uiting van de afgelopen week:
“De beste wensen.”
Meestal uitgesproken als: “Bestwens.”
Hiermee wil de wenser volgens uw scribent het volgende tot uiting brengen: ik heb haast, ik vind u niet interessant, maar om mijn schuldgevoel af te kopen, zeg ik wat er gezegd moet worden, in zo min mogelijk woorden en zo snel als maar kan. Normen en waarden staan immers weer op de agenda. 

Erger nog dan “Bestwens” is de beantwoording van de nieuwjaarswens, die, ook helaas, ik dit jaar wederom het meest hoorde:
“Hetzelfde.” Of, de ultieme horror, “Van hetzelfde.”

Dit gaan we in 2008 anders doen, goed? Bij het nieuwjaarswensen kijkt u de ander aan (ook een note to self), pakt u de ander beet en zegt u: “Gelukkig 2008.” De ander beantwoordt dit op precies dezelfde wijze.
Hoe moeilijk kan het zijn?! Ik wens u een gelukkig 2007.

4 reacties

  1. iamzero said,

    januari 8, 2007 bij 11:22 pm

    Gelukkig!
    Ze zijn er nog, de mensen die het snappen.

  2. Uw scribent said,

    januari 8, 2007 bij 11:32 pm

    My thoughts exactly!

  3. Ron said,

    januari 26, 2007 bij 1:46 am

    Ook met terugwerkende kracht mijn allerhartelijkste gelukwensen voor dit nu al legendarische jaar toegewenst. Inclusief drie klapzoenen.

  4. Uw scribent said,

    januari 28, 2007 bij 3:08 pm

    Ron, dank en vanzelfsprekend hetzelfde, pardon: ván hetzelfde. De nu-al-legendarischheid van het jaar was me nog niet opgevallen, maar ik ben vol van goede hoop.


Plaats een reactie