Het album is dood, leve het liedje!

Zoals hier en daar al opgemerkt, was 2006 nou niet een al te denderend cd-jaar. Daar kunnen we allemaal heel nijdig om worden, maar laten we gewon de feiten onder ogen zien en het album dood verklaren. Als u een beetje op uw scribent lijkt, downloadde u nog nooit zo veel losse liedjes als in 2006. Want losse liedjes, die waren er genoeg. Sterker nog, de geniale songs werden in 2006 met karrenvrachten tegelijk binnengereden.

Daarom hierbij de definitieve top 50 van beste liedjes van 2006. Sommige zijn niet op single verschenen (zoals de nummers 1, 3 en 6), de meeste wel.

Disclaimer 1: ja, het jaar telt nog ruim drie weken en in die tijd komt misschien nog het beste liedje allertijden uit. Maar helaas, ook al komt Onze Lieve Heer hoogstpersoonlijk bij mij thuis Zijn Ultieme Compositie op de banjo ten gehore brengen, dan nog zal hij niet meer in deze lijst komen. Volgend jaar ben je de eerste, God, amen.

Disclaimer 2: waarom staan grootheden als Muse, Depeche Mode en Damien Rice niet in de lijst? Omdat ik dit stomvervelende artiesten vind en hun nieuwe deuntjes me wederom niet konden bekoren.

Disclaimer 3: waarom staan The Fabulous Mushroom Painters on Polonium niet in de lijst? Omdat ik daar nog nooit van gehoord heb.

Disclaimer 4: ja, ik weet dat het nummer van de Arctic Monkeys in 2002 al op MySpace stond en dat de Maori rond 1766 al een oerversie van Jagger ’67 gezongen schijnen te hebben, maar ik heb ze in 2006 voor het eerst gehoord, okee?

Mooi, dan nu de lijst. Zoekt u er zelf even de YouTube-filmpjes bij, dank u! En heb ik iets gemist of danig over- dan wel onderschat? Laat het me weten!

  1. A Certain Romance – Arctic Monkeys
    Het eerste wat ik ooit van ze hoorde en dus kon de rest alleen maar tegenvallen. De zeurderige maar indringende voordacht van de vroeg-oude zanger, de poëtische tekst en de dynamiek door het hele nummer heen … Ronduit onweerstaanbaar.
  2. Hands – Raconteurs
    Had ik de ‘één nummer per artiest’-regel niet gehanteerd, dan had Steady As She Goes de top 10 ook zeker gehaald. Jammer dat het album na deze twee voltreffers nogal inzakt.
  3. Triggerman – Motorpsycho
    Mijn helden brachten in januari eindelijk nieuw werk uit, een dubbelaar nog wel. Had ook best een enkelaar kunnen zijn, maar evengoed moeiteloos cd van het jaar.
  4. Why Won’t You Give Me Your Love – The Zutons
    Zomerhit van 2006. Nét iets beter dan Valerie.
  5. To Die a Virgin – The Divine Comedy
    Al zo’n 15 jaar het best bewaarde geheim van de popmuziek, en daar verandert uw scribent niets aan.
  6. Where There’s a Will, There’s a Whalebone – Islands
    Had ik net zo goed niet kunnen kennen. Speelden live in mijn woonplaats en derhalve checkte ik hun album even uit. Wat is dit? Avant-garderap? Proghop?
  7. Visit From the Dead Dog – Ed Harcourt
    Twee coupletjes, twee refreintjes, 3 minuten, outro met orgeltje, klaar, Repeat.
  8. Jagger ’67 – Infadels
    Ook voor deze mannen is een heel album te hoog gegrepen, maar wat een knaller is dit.
  9. Repeated Offender – The Rifles
    Doen het albumgewijs iets beter en dit is het prijsnummer.
  10. Joker & the Thief – Wolfmother
    Led Zeppelin is weer übercool.
  11. Nothing’s Going To Change Your Mind – Badly Drawn Boy
    Billy Joel wordt weer übercool.
  12. Wolf Like Me – TV on the Radio
    Kwartje viel pas toen ik dit nummer live gespeeld hoorde worden door de Twilight Singers, die zelf de top 50 net niet haalden.
  13. Crazy – Gnarls Barkley
    Ook na 468.730 keer nog erg genietbaar.
  14. Dirty Mind – The Pipettes
    Leukleukleukleuk. Leuk.
  15. Rehab – Amy Winehouse
    Van de soulplaat van het jaar.
  16. Naïve – The Kooks
    Raarrr dat dat andere nummer van ze juist de hit werd.
  17. Chasing Cars – Snow Patrol
    Duurde een eeuwigheid voordat ik dit nummer op waarde ging schatten. Hangt nog een stuk onder Run, maar evengoed klasse.
  18. Lonely At the Top – Ordinary Boys
    Weet ik helemaal niets over te zeggen.
  19. Monster – The Automatic
    Wordt thans stukgedraaid op 3fm. Net op tijd ontdekt, phew!
  20. Cellphone’s Dead – Beck
    Ctrl+X / Ctrl+V was weer het motto bij Beck.
  21. The Songs That We Sing – Charlotte Gainsbourg
    Je kunt als Française ook overdrijven met je Engelse accent. Maar een heerlijk liedje.
  22. Todo Tiende – Ojos de Brujo
    De ‘wereldplaat’ van 2006.
  23. Postcards from ItalyBeirut
    Arty-farty knutselwerk. Heel album is te veel van het goede (waar hebben we dat meer gehoord in 2006?).
  24. The job Mr. Kurtz done – My Latest Novel
    De Schotse hooglanden bij u in de huiskamer geserveerd. En doe er ook maar een dubbele whisky bij.
  25. Bang Bang You’re Dead – Dirty Pretty Things
    Leukste Libertines-erfenis tot nu toe.
  26. Act of the Opposite – Belle & Sebastian
    Zwaar tegenvallende cd opent nog wel aardig.
  27. Made Up Love Song #43 – Guillemots
    De ‘wat moet ik hier nu mee’-plaat van 2006. Ik weet het nog steeds niet.
  28. Lucifer’s Memory – Comets on Fire
    Meest beheerste nummer van een nogal freakerig zootje ongeregeld. Mooi hoor, dit.
  29. Don’t Take My Sunshine Away – Sparklehorse
    Mark Linkous blijkt ook cd’s te kunnen maken die niet in jaarlijstjes terechtkomen. Het eerste nummer is wel weer ouderwets goed.
  30. Voodoo Child – Rogue Traders
    Ordi-plaat van 2006. Top!
  31. I Write Sins Not Tragedies – Panic! At the Disco
    Geweldig nummer van een verder vreselijke band.
  32. When You Wasn’t Famous – The Streets
    Songtekst van het jaar: “When you’re a famous boy / It gets pretty easy to get girls / It’s all so easy you get a bit spoilt / So when you try to pull a girl / Who is also famous too / It feels just like when you wasn’t famous”.
  33. America – Razorlight
    Ik kan het intro spelen! Ik kan het intro spelen! Ik kan het intro spelen! Niet foutloos, maar toch.
  34. Fear Made the World Go Round – The Dears
    Maakten hét album van 2004. Mooiste nummer van dé tegenvaller van 2006.
  35. Black Sweat – Prince
    Even wat mosterd terughalen bij de Neptunes.
  36. Meds – Placebo
    Heb de hoop opgegeven dat ze ooit nog eens de ultieme plaat gaan maken. In een hotelkamer tijdens het tandenpoetsen ontdekte ik op de Franse radio dat dit nummer toch wel goed is.
  37. Young Folks – Peter Bjorn and John
    Leuk novelty-hitje. Kan de naam van het trio maar niet onthouden, want, eh, Abba was toch een viertal?
  38. Brithis Mode – Goose
    De Belgen doen weer een beetje mee en voor de verandering eens niet te moeilijk.
  39. Chelsea Dagger – The Fratellis
    T-Rex was ooit übercool.
  40. Could We – Cat Power
    Dit jaar deze artieste pas ontdekt. Op een na beste soulplaat van het jaar.
  41. Strange Form of Life – Bonnie ‘Prince’ Billy
    De meezingmevrouw gaat me zo’n heel album lang nogal op de zenuwen werken. Bevat wel weer juweeltjes.
  42. Oceans – Johan
    Ambachtelijke Hollandsche degelijkheid. Niks mis mee, behalve dát dan.
  43. The Boom Boom Bap – Scritti Politti
    Néééééé, denk je de eerste halve minuut. En toch, en toch …
  44. The Funeral – Band of Horses
    Mooi nummer dat ik over 5 jaar nog steeds niet kan neuriën denk ik.
  45. I Don’t Feel Like Dancing – Scissor Sisters
    Een tweede album leek wat overdone, maar dit blijft toch wel heel leuk en lang hangen bovendien.
  46. Tell Me Baby – Red Hot Chili Peppers
    Ik kan het intro spelen! Gaat Stadium Arcadium de geschiedenis in als de Sky Radio-plaat van de Peppers, of wordt het nog gezapiger?
  47. Nobody Move, Nobody Get Hurt – We Are Scientists
    Ook zo’n bandje. Goed nummer.
  48. I Defy – Joan As Police Woman
    Leukste artiestennaam van 2006.
  49. Cowbell – Tapes ’n Tapes
    Niet de leukste artiestennaam van 2006. Ik wil Pavement terug, denk ik als ik dit hoor.
  50. Careful – Hot Chip
    En dat is 50.

Plaats een reactie