Het Hilversumse dobbelspel

Hoe zit dat bij u? Hebt u al een eigen net? Nee, ik hoef niet te weten of u graag visjes vangt, en het zal mij ook worst wezen of u uw zelf in elkaar geprutste filmpjes op Googles YouTube kwakt. Wat ik bedoel: is er al een van de drie publieke tv-zenders waar u zich thuis voelt? Dat is namelijk wel de bedoeling sinds de nieuwe netprofilering een feit is. Ik zelf heb me nog nooit zo’n slag in de rondte gezapt als de laatste anderhalve maand. En nee, ondanks dat ik in het bezit ben van zo’n opgedrongen digitale kijkdoos, ziet u mij zelden genieten van een van de commerciëlen, of van Sailing Channel of een van de andere zeventig zenders die ik kan ontvangen (MTV 2 kan ik dan weer wel waarderen en laten ze nu net die zender uit het pakket gooien).

Het knopje met de 3 op mijn afstandsbediening is bijna versleten, maar 1 en 2 zijn met een aardige inhaalrace bezig. Vooral in de late avond is het lastig. Iedereen die graag NOVA ziet, vindt Pauw en Witteman ook wel toffe gasten, dus programmeer je ze netjes achter elkaar op één net, zou iedereen met enig verstand redeneren. Nee, zeggen ze bij de door u betaalde publieke omroep, we doen het anders. Ieder net heeft zijn eigen profiel en daar moeten de programmamakers die toevallig op dat net geprogrammeerd staan zich aan houden. En wie mag er dan op welk net een programma maken? Wel, dat was een vraag die tot zulke eindeloze discussies leidde dat er voor een even gemakkelijke als creatieve oplossing werd gekozen, niet voor discussie vatbaar. Iedereen die voor de publieken een programma ging maken, mocht een keer dobbelen. Gooide je een 1 of een 2, dan mocht je op de familiezender Nederland 1 (voorheen Nederland A). Een 3 of een 4 zorgde dat je automatisch op het verdiepende Nederland 2 (B) terechtkwam. Wie een 5 of een 6 gooide, moest noodgedwongen vernieuwende programma’s gaan maken op Nederland 3 (C). Er waren voldoende programma’s en de dobbelsteen was eerlijk genoeg om een gelijke verdeling tussen de drie netten tot stand te brengen, snapt u?

En dus moeten Pauw en Witteman (Paul mocht dobbelen, omdat hij de oudste was en het werd een 1) per se popi-tv maken, terwijl ze eigenlijk mensen uit de politiek, kunst of wetenschap zouden willen interviewen. En nu moet Lingo sneuvelen. Niet omdat de vijfletterwoorden op zijn, niet omdat het slecht wordt bekeken (menig mediamagnaat zou een moord doen voor een miljoen kijkers), maar omdat het de verkéérde kijkers bereikt. Oude mannen en vrouwen zonder profiel. Lucille Werner had dus net zo goed niet hoeven dobbelen, maar ja, ze wilde zo graag. Een alternatief is dat het programma wordt aangepast, bijvoorbeeld met vet coole sms-acties. Strak plan: de oorspronkelijke kijkers wegjagen en geen nieuwe aantrekken vanwege het oubollige imago van het programma. Het lijkt erop dat het dobbelspel vooral verliezers kent.

1 reactie

  1. april 25, 2007 bij 11:40 am

    […] (evenmin als wij). Waarom dan toch toen al op tv? Omdat het God was natuurlijk. Of omdat erom was gedobbeld. Ik moet eerlijk zeggen dat ik toen al aardig verjaardagsmoe was. Een week geleden was immers al […]


Plaats een reactie